Bastec Smart är en ny molntjänst från Bastec som ger dig som fastighetsägare ökad kontroll över dina BAS2-system genom att samla aktuella larm och inloggning via en och samma vy. Utöka funktionaliteten i ditt BAS2-system och gör det än mer användarvänligt med vår nya molntjänst.
Samla alla anläggningar, alla larm, agera och spara tid
Samla alla dina BAS2-anläggningar på ett ställe, med en gemensam inloggning och gemensam larmlista. Med Bastec Smart ökar du tillgängligheten till dina BAS2-system och du väljer själv vilka användare du vill ska ha tillgång till varje specifik fastighet, det kan vara egen personal, eller externa serviceföretag, som du vill ge tillgång till ditt BAS2-system.
Alla BAS2-användare kan enkelt ansluta sin BAS2-anläggning till Bastec Smart och ta del av de möjligheter vår molntjänst erbjuder. Enda kravet är att BAS2 är uppdaterad till version 7.3.0.13 och att minst en DUC alltid är uppkopplad.
BAS3-system?
Bastecs nya styrsystem BAS3 släpptes oktober 2024. I första versionen kan det tyvärr inte kopplas till Smart, men från och med nästa version i början av 2025 kommer BAS3-system kunna kopplas till molntjänsten Bastec Smart. Vår avsikt är att BAS3 i kombination med Bastec Smart ska bli en stark kombo framöver för effektiv fastighetsautomation.
Samla dina BAS2-anläggningar på ett ställe med en gemensam inloggning och larmlista.
Funktioner och verktyg som ingår i Bastec Smart
Alla anläggningar samlade i en listvy
När du loggat in i Bastec Smart möts du av en översikt över samtliga av dina anslutna BAS2-anläggningar i en listvy. För varje ansluten anläggning visas status för om anläggningen är online eller offline, man ser även antal aktiva larm som finns i den specifika anläggningen.
För djupare analys så går det via Bastec Smart att öppna webbservern i aktuell BAS2-anläggning, i vilken man kan sköta den dagliga driften av systemet.
Gemensam larmlista
Samtliga av anslutna anläggningars larm samlas i en gemensam larmlista. Det framgår tydligt i larmlistan vilken anläggning larmet tillhör samt larmtext i klartext. Ett larm kan även kvitteras om så önskas.
Genom att Bastec Smart hela tiden övervakar i bakgrunden får du snabbt en överblick över samtliga anläggningars aktiva larm och du kan hantera problem som uppstår omgående.
Kartfunktion
Vi är glada att kunna presentera en helt ny kartfunktion i SMART! (2024-03) Med denna funktion kan du kombinera din status på anläggningen med kartinformation för att få en mer komplett bild av din verksamhet.
Kartfunktionen i SMART är enkel att använda och ger dig följande fördelar:
- Snabb överblick: Visualisera dina anläggningar och se hur dem är spridda geografiskt.
- Användarvänligt gränssnitt: Hitta enkelt den information du behöver med vår intuitiva kartdesign.
- Översikt av larmstatus: Se snabbt kommunikationsstatus samt larmstatus från anläggningarna.
- Flexibla filter: Anpassa kartan efter dina behov med filteralternativ.
Bastec Smart blir din naturliga inloggningsportal och genom att tillgängligheten ökar så optimeras driften effektivt och därigenom ges en lägre energiförbrukning och sänkta kostnader.
Allt detta via en säker uppkoppling (VPN).
Snabböversikt:
- Plattformsoberoende molntjänst
- Single Sign-On, SSO-inloggning
- Gemensam anläggningslista
- Gemensam larmlista
- Karta över dina anläggningar med statusindikering (NYHET!)
- Användarhantering av interna eller externa användare
- Öppnar DUC-webbserver
- 100% integrerat med BAS2-systemet
- Säker uppkoppling via VPN
Tekniska krav:
- För att använda Bastec Smart behöver styrsystem BAS2 vara uppdaterad till version 7.3.0.13.
- Minst en DUC behöver vara ständigt uppkopplad.
Bastec Smart Manual
All information finns i “Bastec Smart Manual” som du hittar på sidan Support>Dokumentation. Den är tillgänglig för alla inloggade medlemmar på webbsidan.
Dokumentation: BASTEC SMART ManualHur beställa Bastec Smart?
Kontakta Bastec för mer information, demo och om du önskar beställa Bastec Smart till din fastighet.
Själva produkten är gratis för fastighetsägare med befintligt BAS2-system
Själva Bastec Smart är gratis för fastighetsägaren att använda, dock tillkommer vissa kostnader för trafik och hårdvara vid uppkoppling av anläggningar.
Anslutningsavgift: 2.500 kr/anläggning. I avgiften ingår:
- Vi skapar en organisation och ger dig en användare med rollen “Kontoägare” om du inte finns sedan tidigare i systemet.
- Vi levererar 1 st Smart Secure Building Gateway för VPN-uppkoppling.
- Vi ger dig en ip-adress till din anläggning efter att den anslutits till vår VPN-tjänst.
- Behövs övrig hjälp sker detta med löpande debitering om 875 kr/h.
Tjänsten medför kostnader i form av avgifter för trafik över VPN.
Kostnader Bastec AB får för fastighetsägarens användning av tjänsten faktureras vidare till “kontoägaren”. Kostnaden är beräknad på att Bastec Smart kontinuerligt 24 timmar om dygnet kontrollerar larm, samt att man aktivt använder webbgränssnittet 2 timmar dagligen/anläggning.
Bastec Smart VPN är endast avsedd för kommunikation mellan BAS2-system och Bastec Smart. Bastec AB förbehåller sig rätten att stänga av trafik för en användare som missbrukar tjänsten.
Beräknad årlig kostnad för trafik över VPN: ca 500 kr/anläggning.
(En anläggning består oftast av en fastighet med en eller flera ducar. En anläggning kan även vara ett par fastigheter som ligger i anslutning till varandra och är ihopkopplade rent kommunikationsmässigt.)